Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-28@08:56:58 GMT

بزرگان موسیقی مازندران

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۹۶۸۴۲

بزرگان موسیقی مازندران

بخش مهمی از موسیقی منطقه مازندران را موسیقی آوازی تشکیل می‌دهد. از سازهای مختلف این منطقه می‌توان به سرنا، کمانچه، دوتار، دایره، لَله‌وا و دسرکوتن اشاره کرد.

به گزارش برنا، شناخت موسیقی مناطق مختلف استان‌های ایران بسیار جذاب است و می‌تواند باعث آشنایی با بزرگان آن منطقه شود. یکی از مناطق شمال که دارای سبک موسیقی منحصر به فرد است استان مازندران بوده که آهنگ مازندرانی مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش مهمی از موسیقی منطقه مازندران را موسیقی آوازی تشکیل می‌دهد. از سازهای مختلف این منطقه می‌توان به سرنا، کمانچه، دوتار، دایره، لَله‌وا و دسرکوتن اشاره کرد.

علاوه بر سازهای بیان شده، آوازهای معروف زیادی در مازندارن اجرا می‌شود که به نام‌های امیری، کتولی، طالبا، نجما و حقانی شهرت دارد. هر کدام از نواهای گفته شده دارای سوز و ویژگی‌های مخصوص به خود است. آهنگ مازندرانی به دلیل داشتن ریتم خاص مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد. شناخت بزرگان موسیقی مازندران می‌تواند باعث شود تا آشنایی بهتری با سبک موسیقی مازندرانی پیدا کنید.

تاریخچه موسیقی مازندرانی

به جرات می‌توان گفت که موسیقی مازندرانی به دو سبک موسیقی چوپانی و موسیقی سرنا و نقاره تقسیم بندی می‌شود. در آهنگ مازندرانی نوای غالب ایجاد شده به سبک شور و دشتی است که همین امر باعث محبوبیت آهنگ‌های مازندرانی شده است. وجود سوراخ‌های متنوع در سازهای مازندرانی می‌تواند نواهای مختلف را ایجاد نماید. پایه نوای مازندرانی به شکل آداب و رسوم فرهنگ این مناطق است که در اشعار و ملودی‌های موجود از زندگی در طبیعت گفته می‌شود.

عناصر مختلف موجود در مازندارن نظیر کوه، جنگل، دریا، کار کشاورزی و غیره در آهنگ مازندرانی به خوبی گنجانده شده است. مازندران به عنوان یک استان گسترده از قومیت‌های مختلف تشکیل شده است که این امر باعث تنوع در ساختار نوا و سازهای این استان شده است. آوازهای متعددی در این استان نواخته می‌شود که دارای دسته بندی مشخص است. کتولی، کله حال، لَله‌وا (چوپانی)، طوری، نجما و صنم از جمله آوازهای تغزلی این منطقه است که وصف حال هر کدام به نحوی بیان دلدادگی عاشق و معشوق بوده و برای بیان مسائل عرفانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوع دیگری از آواز کتولی وجود دارد که به سبک قدیم در غالب طوری یا طبری نواخته می‌شود. به دلیل این که نوازنده و خواننده در این سبک از اشعار امیر پازواری استفاده می‌کرده است این آواز به نام کتولی شهرت دارد. آواز کتولی از گوشه عشاق دشتی شروع می‌شود و در دستگاه شور فرود می‌کند که بسیار گوش نواز است. علاوه بر موارد گفته شده در آیین مازندران آهنگ مازندرانی چاووش خوانی نیز وجود دارد که به نوعی نوروزخوانی است.

آشنایی با بزرگان موسیقی مازندرانی

آهنگ مازندرانی به عنوان یک موسیقی ریشه دار شناخته می‌شود که نواهای اجرا شده بیشتر در وصف همان منطقه است. نواهای مازندرانی باعث می‌شود تا هر شنونده‌ای بتواند با آداب و رسوم مازندران به خوبی آشنا شود. استادان زیادی در مازندران وجود داشته که توانسته است مسائل فرهنگی و سنتی این استان را به خوبی و نسل به نسل در غالب آهنگ محلی به دیگران منتقل کنند. از جمله بزرگان موسیقی مازندران می‌توان به نظام شکارچیان و عشقعلی شکارچی اشاره کرد که به عنوان نوازندگان بزرگ دوتار در این استان بوده‌اند.

از استادان مطرح در زمینه کمانچه غدیر کتولی است که پس از شهرت در این کار توانست شاگردان زیادی نظیر احمد محسن پور را تربیت نماید. از دیگر بزرگان موسیقی مازندران که آهنگ مازندرانی را به خوبی می‌شناسند و در سبک فولکور فعالیت داشتند می‌توان به محمد رضا اسحاقی گرجی، ابوالحسن خوشرو، سید جمال محمدی، نور محمد طالبی و نورالله علیزاده اشاره کرد. هر کدام از بزرگان بیان شده به عنوان بزرگان موسیقی این استان شناخته می‌شوند که صاحب سبک هستند.

آشنایی با بیوگرافی برخی از اساتید موسیقی مازندران

شناخت بیوگرافی هر کدام از بزرگان موسیقی مازندران باعث می‌شود تا آهنگ مازندرانی بیشتر در بین سایر مردم استان‌ها شناخته شوند. از جمله مهم‌ترین افراد تأثیر گذار در موسیقی مازندران می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

محمد رضا اسحاقی گرجی

محمد رضا اسحاقی گرجی موسیقی دان و نوازنده دوتار است که در بهشهر متولد شده است. وی به عنوان یکی از آگاهان مقامات و ریز مقامات آوازی مناطق شرقی مازندران است که سازمان میراث فرهنگی نام وی را به عنوان گنجینه زنده بشری در فهرست آثار ملی کشور ثبت کرده است. از سبک‌های موسیقی گرجی می‌توان به تمبک، لَله‌وا و دوتار اشاره کرد. وی با شناخت موسیقی اصیل مازندران توانست تعزیه خوانی‌های زیادی داشته باشد.

ابوالحسن خوشرو

خوشرو یکی از خوانندگان نامی آهنگ مازندرانی است که در 14 دی 1325 در ساروکلا متولد شده است. وی از زمان کودکی به نواختن ساز لَله‌وا مشغول بوده است و تحصیلات خود را از هنرستان موسیقی تهران تکمیل کرده است. وی به همراه برادرانش فرج الله و عبدالله یک گروه همکاری تشکیل داد تا همکاری خود را با رادیو مازندران به شکل رسمی آغاز نماید. وی با توجه به شناختی که نسبت به موسیقی مازندران داشت توانست سرپرستی گروه امیر پازواری را برعهده بگیرد. استاد خوشرو به عنوان یکی از برترین اساتید محلی مازندران بود که پس از فوت وی صدای فولکور مازندران برای همیشه خاموش شد.

سید جمال محمدی

سید جمال محمدی زاده جویبار به عنوان یکی از نوازنده‌های موسیقی فولکور است که در زمینه آهنگ مازندرانی اصیل فعالیت دارد. سازهای وی نی چوپان، کمانچه، سرنا و قره‌نی بوده است. سید جمال محمدی در طول دوره فعالیت خود توانست همکاری‌های زیادی با گروه موسیقی بین‌المللی بانو سیما بینا، شبکه یک و شبکه استانی مازندران داشته باشد. وی به عنوان یکی از برترین نوازنده‌های فولکور موسیقی مازندران است که به عنوان سرپرست گروه موسیقی ایرانی شناخته می‌شود.

دسترسی به موسیقی مازندرانی

شناخت بزرگان موسیقی مازندران به همراه تاریخچه نوای این استان باعث می‌شود تا بخواهید که به بهترین آهنگ‌های مازندرانی موجود دسترسی پیدا کنید. آهنگ مازندرانی دارای سوز و ریتم خاص است که مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد. سویل موزیک به عنوان یکی از وب‌سایت‌های برتر در زمینه ارائه دهنده آهنگ مازندرانی است که می‌توانید از بزرگان موسیقی مازندران، آهنگ‌های مورد علاقه خود را با سرعت بالا و کیفیت متنوع دانلود کنید.

در میان بزرگان موسیقی محلی مازندران هستند جوان ترهایی که راه و رسم این اساتید را دنبال میکنند و با انتشار آهنگ های فولک و شنیدنی یاد و اشعار این سپرده تاریخی فرهنگی را زنده میدارند، خوانندگانی همچون خواننده جوان علی میررضایی یا خواننده نسبتا پر سابقه تری مثل اقای ابی عالی که با صدای خوبش آثار زیبایی ارائه کرده و همچنین آقایان بهزاد صفایی، استاد جهانبخش کرد ، جواد نکایی، رامین مهری،مجید حسینی، محمد اسمعلی،مهدی آبگون، مهران رجبی،ناصر عباسی،نیما مهدوی، وحید حیدری و ولی قاسمی و ... اشاره کرد که با صدای خوب و شعرهای زیبا به موزیک اصیل مازندرانی کمک شایانی کرده و میکنند.

وجود تنوع در آهنگ‌های موجود در وب‌سایت سویل موزیک به گونه‌ای است که در کمترین زمان ممکن قادر خواهید بود تا به موسیقی‌های مورد نظر خود دست پیدا کنید. در صورت تمایل می‌توانید از وب‌سایت sevilmusic.com دیدن کنید.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: موسیقی مازندران ابی عالی موسیقی مازندرانی عنوان یکی سید جمال محمدی عنوان یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۶۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنزما و طلسم بزرگان: کریم را چه می‌شود!‏

به گزارش "ورزش سه"، با اعلام فهرست بازیکنان الاتحاد برای دیدار با ‏الشباب مشخص شد که کریم بنزمای 36ساله در فهرست منتشر ‏شده از طرف مارسلو گایاردو حضور ندارد. ‏

دیدار الاتحاد و الشباب از طرف هواداران الاتحاد با عنوان کلاسیکوی ‏الشباب شناخته شده و از جمله بازی‌های مهم فصل است. الاتحاد ‏اعلام کرد بنزما در دیدار مقابل الحزم که با پیروزی 3-2 زرد و ‏سیاه‌پوشان به پایان رسید با مصدومیتی عضلانی مواجه شده و به ‏همین علت برای بازی با الشباب در خدمت تیم نخواهد بود. ‏

بنزما بعد از دیدار با الحزم در تمرینات گروهی الاتحاد شرکت نکرد و ‏این باعث شد شایعاتی درباره تنش جدید بین او و مدیران و کادر فنی ‏الاتحاد منتشر شود. باشگاه ولی این شایعات را تکذیب کرد و گفت از ‏غیبت بنزما به دلیل مصدومیت ناراحت است. ‏

بنزما را چه می‌شود؟
بنزما در طول فصل جاری در رقابت‌های مختلف 33 بار برای الاتحاد به ‏میدان رفته، 16 گل به ثمر رسانده و 8 پاس گل داده است. با این‌حال ‏در عربستان هیچکس معتقد نیست که کریم در این کشور فصلی ‏خوب را پشت سر گذاشته است. ‏

به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل فصل بد بنزما ناآمادگی او از نظر بدنی ‏بوده است. این ناآمادگی خودش را در مصدومیت‌های متعدد او ‏نشان داده است. ‏

طلسم بزرگان
بنزما تاکنون در دیدارهای مهم فصل برای الاتحاد به میدان نرفته و ‏این باعث شده هواداران از او دلخور باشند. الاتحاد در این فصل ‏چندین‌بار با الهلال دیدار کرده ولی بنزما سه بار در این دیدارها حضور ‏نداشت، یک‌بار در لیگ و یک‌بار در لیگ قهرمانان آسیا. ‏

غیبت در دیدار مقابل الشباب به این معنی است که بنزما در چهار ‏دیدار مهم فصل از دید هواداران الاتحاد غایب بوده است. اما تنها ‏دلیل ناراحتی هواداران غیبت بنزما در سه دیدار مقابل الهلال نبوده ‏است.  ‏

علاوه بر سه غیبت بنزما مقابل الهلال، او دو بار مقابل این تیم بازی ‏کرده ولی در دو مسابقه با آبی‌پوشان ریاض تنها یک گل به ثمر ‏رسانده است: دو بازی در لیگ و یک بازی در سوپرجام. بنزما در دیگر ‏دیدارهای بزرگ فصل الاتحاد دو بار مقابل الاهلی بازی کرده و دو بار ‏به مصاف النصر رفته ولی در هر چهار مسابقه موفق به گلزنی نشده ‏است. ‏

در عربستان برای توصیف وضعیت بنزما از عبارت "طلسم بزرگان" یاد ‏می‌شود. رسانه‌ها و هواداران در این کشور متفق‌القول هستند که با ‏پایان فصل جاری او بدون شک دیپورت شده و الاتحاد و عربستان را ‏ترک خواهد کرد. ‏

دیگر خبرها

  • ۶۰۰ معلم نمونه مازندرانی تقدیر می‌شوند
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی
  • تلاش فدراسیون کبدی برای ادامه همکاری با «مازندرانی»
  • نظر علیرضا طلیسچی درباره حضورش در شب‌های زودیاک و آهنگ پرطرفدارش «پاقدم»
  • هینن: باید بفهمم چرا والیبال چین در میان بزرگان جهان نیست
  • طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی
  • «هامون» داریوش مهرجویی به تئاتر می‌آید/ زنده نگه‌داشتن یاد بزرگان
  • بنزما و طلسم بزرگان: کریم را چه می‌شود!‏
  • طلایی شدن دو مازندرانی در انتخابی ووشو چین